طراحی سایت

نهنگ کامپیوتر، یک استارت آپ نوپا در حوزه فناوری اطلاعات می باشد. هسته اصلی تیم نهنگ کامپیوتر از افراد تحصیل کرده، متخصص، و با تجربه تشکیل شده است. مهارت های تیم مجرب نهنگ کامپیوتر در طراحی سایت مسائلی چون طراحی کاربر محور، تجربه کاربری، کاربردپذیری، دسترسی پذیری و سئو را در بر می گیرد. این تیم، توانایی طراحی و توسعه وب سایت در زمینه های گوناگون داراست؛ از جمله طراحی و توسعه وب سایت شخصی، شرکتی، علمی، خبری و فروشگاهی.

تصویر_خدمات-وب

ما این جمله معروف از پیتر دراکر در مورد کسب و کارها را به طراحی وب سایت نیز تعمیم داده ایم و آن را سرلوحه کار خود در زمینه طراحی سایت قرار داده ایم:

“If you can’t measure it, you can’t improve it.”

بنابراین ما با سنجش کامل طراحی انجام شده، کار خود را تا سرحد بی نقص بودن پیش می بریم. تمام وب سایت های طراحی شده در نهنگ کامپیوتر توسط ابزارهای تخصصی در این زمینه کاملا قابل بررسی هستند. برخی از ابزار های مورد استفاده در ادامه خواهند آمد:

اگر می خواهید وب سایت قدرتمندی داشته باشید، و محصولات، خدمات و اطلاعات سایت شما در صفحات اولیه گوگل به نمایش درآیند، شما باید تمام موارد فنی همچون طراحی کاربر محور، تجربه کاربری، کاربردپذیری، دسترسی پذیری و سئو را در نظر بگیرید. دستیابی به آنچه که در بالا گفته شد، مستلزم دانش و تخصص منحصر به فرد است. بنابراین به شما توصیه می کنیم، طراحی وب سایت خود را حتما به یک تیم متخصص بسپارید.

ویژگی های سایت های طراحی شده در نهنگ کامپیوتر:

  • طراحی سایت بر اساس نرم افزار مدیریت محتوای وردپرس
  • طراحی کاملا اختصاصی با توجه به نیاز مشتری
  • برنامه نویسی اختصاصی جهت ارتقای کارایی سایت
  • طراحی کاملا  واکنش گرا (رسپانسیو) و سازگار با دسکتاپ، تبلت و موبایل
  • ارائه پنل مدیریت سایت (قابل استفاده بدون نیاز به دانش تخصصی)

مراحل انجام خدمات طراحی سایت:

طراحی سایت حرفه ای شامل مراحل مختلفی است که عدم توجه به هر یک از این مراحل منجر به عدم موفقیت و کاهش کارایی سایت می شود. در ادامه مراحل طراحی سایت خواهند آمد.

مرحله اول: جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات یکی از مهمترین مراحل طراحی سایت محسوب می شود. در این مرحله باید هدف اصلی از طراحی سایت تعیین شود. کسب اطلاعاتی در رابطه با کسب و کار مشتری، مخاطبان وب سایت، زمان و بودجه مورد نظر مشتری حائز اهمیت است. در این راستا به طور معمول سوالات زیر از مشتری پرسیده خواهد شد:

  • سازمان یا شرکت شما چه کاری انجام می دهد؟
  • نقطه تمایز کسب و کار شما با رقبایتان پیست؟
  • رقبای تجاری شما چه شرکت هایی هستند؟
  • مشتریان شما را چه افرادی تشکیل می شوند؟
  • هدف کسب و کار شما از طراحی وب سایت چیست؟
  • چه کسانی به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد.
  • آیا برای طراحی وب سایت خود بودجه ای در نظر گرفته اید؟
  • در چه بازه زمانی می خواهید سایت شما تکمیل شود؟

مرحله دوم: برنامه ریزی

در طراحی سایت برنامه ریزی همانند مرحله جمع آوری اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مرحله مسیر طراحی سایت مشخص می گردد. انجام صحیح این مرحله باعث صرفه جویی در هزینه ها و اتلاف وقت در آینده خواهد شد. در این مرحله استراتژی جهت بهینه سازی سایت بر اساس استانداردهای مرجع (طراحی کاربر محور، تجربه کاربری و سئو) طرح ریزی می شود. این مرحله از طراحی سایت جهت هماهنگی با مشتری در مورد محتوای مورد نیاز سایت بسیار حائز اهمیت است.

مرحله برنامه ریزی سه بخش اصلی را در بر می گیرد:

1.ایجاد استراتژی مشخص برا طراحی کاربر محور و سئو

با مشتری در مورد افرادی که از سایت ممکن است بازدید کنند مشورت می شود. گروه سنی، جنسیت، سطح تحصیلات و … مشتریان.

تمام افراد در طراحی سایت مورد نظر قرار خواهند گرفت، حتی افراد دارای محدودیت. با توجه به استاندارد WCAG 2.1

با مشتری در مورد تعیین کلمات کلیدی مشورت می شود.

کلمات و عبارات کلیدی مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرند.

محتوای ارائه شده از سمت مشتری با توجه به اصول سئو مورد بررسی قرار می گیرد.

لیستی از کلمات کلیدی در اختیار مشتری قرار می گیرد تا محتوای مربوط به آن تهیه شود.

سامان دهی کلمات کلیدی و محتوای تولید شده برای آن، انجام خواهد شد.

2.بررسی ساختار سایت و تهیه نقشه سایت

نقشه سایت نشان دهنده سلسله مراتب و ساختار پیمایش در وب سایت است. نقشه سایت (Sitemap) چگونگی سازمان یافتگی محتوا در صفحه را تعیین می کند و اینکه کاربر چگونه از بخشی به بخش دیگر حرکت می کند.  با در نظر گرفتن اصول تجربه کاربری، برنامه ریزی و طراحی ساختار سایت بر اساس اهداف سایت و اولویت ها ایجاد می شود. ضمن اینکه با داشتن یک ساختار مناسب می توان ایده های کلی در مورد تولید محتوای مناسب را شکل داد. نقشه و ساختار سایت می تواند علاوه بر ساختار صفحات اصلی، مانند تماس با ما و درباره ما، شامل کلمات کلیدی مرتبط نیز بشود.

3. بررسی و توسعه محتوای تولید شده

بخش نهایی در مراحل برنامه ریزی، بررسی و تحلیل داده ها و محتوای تولید شده می باشد. ضمن اینکه محتوای کنونی باید مورد بررسی قرار گیرد، باید برنامه ریزی برای تولید محتوای جدید نیز صورت گیرد. مشتریان می توانند محتوای وب سایت خود را با توجه به اصول سئو که در مشاوره رایگان به آنان توضیح داده می شود تهیه نمایند، ضمن اینکه می توانند از طریق برون سپاری، این کار را به افراد و گروه های با تجربه و ماهر در این زمینه بسپارند.

مرحله سوم: طراحی و توسعه سایت

در طراحی سایت، نهنگ کامپیوتر، به حوزه فعالیت شما، و رنگ های مرتبط با کسب و کار شما توجه خواهد کرد. طیف رنگ ها بر اساس استاندارد های مورد استفاده در صنعت طراحی وب انتخاب می شوند. طراحی بر اساس اصول طراحی کاربر محور و تجربه کاربری انجام خواهد شد.

پیش از اقدام به طراحی سایت موارد زیر مورد توجه خواهند گرفت:

  • شناسایی و یادگیری موارد مرتبط به مخاطبان هدف شما
  • شناسایی نیاز های کاربران سایت
  • تولید ایده هایی برای طراحی
  • ایجاد نمونه های اولیه طراحی بر اساس ایده های تولید شده (Low-High Fidelity Prototype)
  • آزمودن طراحی اولیه (Interactive Prototypes)

بعد از انجام این مراحل نمونه اولیه طراحی و پیاده سازی می شود. در حین پیاده سازی تمامی اصول سئو تکنیکال مورد توجه قرار خواهند گرفت. مرجع آزمون ما در این بخش وب سایت GTMetrix خواهد بود. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا با گرفتن بالاترین نتایج، حجم سایت پایین، سرعت لود بالا، و کمترین جا به جایی المان های طراحی شده در حین بارگذاری سایت را داشته باشیم تا کیفیت بالای بخشی از تجربه کاربری امکان پذیر شود. پس از این مرحله امکان انجام آزمایش های کاربردپذیری (Usability) با استفاده از کاربران حقیقی فراهم می شود.

ما گروهی از کاربران را با توجه به گروه سنی، جنسیت، تحصیلات، سلایق و توانایی های مختلف مورد استفاده قرار می دهیم. این مورد به طور خاص نشان دهنده یک ارزیابی کیفی است. ما گروه کاربران را به دفتر خود دعوت می کنیم، و از آنها می خواهیم وظایف از پیش تعیین شده را در سایت آزمایشی طراحی شده انجام دهند. در این میان ما تعداد کلیک ها، خطاها و زمان سپری شده  برای انجام این وظایف رو مورد بررسی قرار می دهیم. متاسفانه در حال حاضر امکان انجام آزمون های Eye Tracking و شناسایی کانون توجه کاربران در سایت وجود ندارد. ضمن اینکه این امکان وجود دارد، که از کاربران بخواهیم وظایف خواسته شده قبلی را در طراحی آزمایشی ثانویه ای هم انجام دهند. اینگونه امکان بررسی دو طراحی به طور همزمان برقرار خواهد بود، و می توان طراحی برتر را انتخاب کرد (A/B Testing). 

در نهایت گزارش کاربردپذیری به همراه پیشنهادات مربوط به مشتریان ارائه می شود. این گزارش به صورت خلاصه بوده و تمرکز این گزارش بر نتایج و پیامد ها خواهد بود. ضمن اینکه این گزارش به دلیل خلاصه بودن و بیان نتایج اصلی برای مدیران نیز بسیار مناسب خواهد بود. سپس با بهره گیری از گزارش کاربردپذیری و مشورت با مشتریان طراحی و توسعه سایت نهایی خواهد شد.

اقدامات قابل انجام پس از پایان طراحی سایت:

تیم نهنگ کامپیوتر پس از طراحی سایت و توسعه آن امکان ارائه دو خدمت دیگر را داراست. تحلیل وب سایت (Analytics) و پشتیبانی و نگهداری از وب سایت به صورت قراردادهای مدت دار ماهانه و سالانه. با انجام تحلیل وب سایت می توان به داده های خوبی دست پیدا کرد که با استفاده از این داده ها امکان بهبود کاربردپذیری و تجربه کاربری میسر خواهد شد.

به عنوان مثال ممکن است متوجه بشوید که در سایت فروشگاهی شما خیلی از کاربران بدون اینکه در سایت شما ثبت نام کنند اقدام به خرید می کنند. این می تواند نشانه این باشد که مراحل ثبت نام در سایت ساده نیست. یا اینکه آنها نمی دانند از کدام بخش سایت می توانند ثبت نام کنند.

ناگفته نماد که استفاده از ابزار هایی چون Google Analytics  و Microsoft Clarity و دسترسی به نمودارهای گرافیکی و داده های مختلف به تنهایی نمی تواند منجر به بهبود تجربه کاربری شود، در واقع طراح تجربه کاربری علاوه بر بررسی این نمودارها و داده ها، نیاز به درک عمیق این داده ها نیز دارد. بنابراین گزارشی هم که از این ابزارهای تحلیلی به شما داده خواهد شد نه تنها شامل این داده ها و گراف ها خواهد بود بلکه شامل توضیحی کامل شامل دلایل، و پیشنهاد برای اقدامات آتی خواهد بود. همینطور این ابزارهای تحلیلی می توانند بازخورد خوبی از تاثیر تغییرات در طراحی سایت به نمایش بگذارند (لینک منبع).

پشتیبانی و نگهداری از سایت بخش بسیار مهمی است که توسط بسیاری از شرکت ها نادیده گرفته می شود. اما در واقع پشتیبانی از وب سایت و مرتفع نمودن مشکلات آن احتمال موفقیت سایت در بلند مدت را افزایش می دهد. برخی از موارد اصلی در پشتیبانی سایت از این قرار هستند:

  • انجام به روز رسانی های مورد نیاز بخش های مختلف سایت  
  • تهیه نسخه پشتیبان از محتوای سایت
  • بررسی مشکلات از سمت هاست و پیگیری لازم تا برطرف شدن مشکل
  • حفظ امنیت سایت، محافظت در برابر اسپم ها
  • حفظ کارایی سایت با توجه به استانداردهای به روز رسانی شده توسط گوگل

مشاوره رایگان برای طراحی سایت:

جهت استفاده از خدمات مشاوره رایگان طراحی سایت می توانید در ساعات اداری با شماره تلفن های فراهم شده در بخش تماس با ما استفاده نمایید. ضمن اینکه می توانید از فرم تماس با ما، موجود در همان صفحه درخواست خود را ثبت نمایید تا در اسرع وقت از سمت تیم نهنگ کامپیوتر با شما تماس حاصل شود. مشاوره رایگان شامل موارد زیر خواهد شد:

  • مشاوره در زمینه امکانات، قابلیت ها و بخش های سایت
  • انتخاب نام دامنه وب سایت منطبق بر اصول کاربردپذیری و متناسب با کسب و کار شما
  • معرفی سرویس های مناسب میزبانی وب (هاستینگ)
  • چگونگی بهبود نمایش محتوای سایت در جستجوی گوگل

هزینه طراحی سایت:

همه وب سایت های طراحی شده در نهنگ کامپیوتر به صورت پیشفرض بر طبق استانداردهای روز طراحی و پیاده سازی می شوند و امکان انتخاب و یا تغییر در آنها وجود ندارد. با این حال متناسب به نوع سایت، برای مثال وب سایت شخصی، شرکتی یا فروشگاهی قیمت ها نیز متفاوت خواهند بود. ضمن اینکه لیستی از قابلیت ها و ماژول ها وجود دارد که شما می توانید انتخاب کنید که هر یک بر قیمت نهایی تمام شده وب سایت شما اثرگذار خواهند بود. در ادامه لیستی از این ماژول ها و قابلیت ها خواهد آمد:

  • قابلیت جستجوی زنده
  • آمار بازدید اختصاصی
  • بلاگ (صفحه مربوط به اخبار و مقالات)
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
  • سوالات متداول
  • تالار گفتگو
  • پشتیبانی آنلاین
  • زبان های اضافی برای سایت
  • طراحی گرافیکی لوگو، و تصاویر سایت

آخرین وب سایت های طراحی شده توسط تیم نهنگ کامپیوتر:

وب سایت شرکت تجلی تجارت مهراندیش

تصویر سایت تجلی تجارت مهراندیش
ویژگی ها: رتبه A از سایت GTMetrix ، سئو بالای 80 درصد از وب سایت seobility و با حداقل میزان خطای دسترسی پذیری با توجه به استاندارد WCAG2.0 و قابل بررسی در وب سایت Webaim

وب سایت شرکت مهندسین مشاور هوداک سیستم فرتاک

تصویر سایت هوداک سیستم فرتاک
ویژگی ها: رتبه A از سایت GTMetrix ، سئو بالای 80 درصد از وب سایت seobility و با حداقل میزان خطای دسترسی پذیری با توجه به استاندارد WCAG2.0 و قابل بررسی در وب سایت Webaim

وب سایت هیدرولیک و پنوماتیک حامد

تصویر سایت هیدرولیک و پنوماتیک حامد
ویژگی ها: رتبه A از سایت GTMetrix ، سئو بالای 80 درصد از وب سایت seobility و با حداقل میزان خطای دسترسی پذیری با توجه به استاندارد WCAG2.0 و قابل بررسی در وب سایت Webaim